Popular Post მიშა Posted November 8, 2010 Popular Post Share Posted November 8, 2010 დიდი ხანია ამ განყოფილებაში არაფერი დამიდია, ამიტომ ვეცდები გამოვასწორო ეს შეცდომა და გთავაზობთ ორ- და სამარხიანი მეხსიერების მუშაობის პრინციპს... ორარხიანი მეხსიერების არქიტექტურა (Dual-Channel Memory Architecture) არის ტექნოლოგია, რომელიც თეორიულად აორმაგებს მეხსიერებიდან მეხსიერების კონტროლერისკენ ინფორმაციის გამტარობას. ორარხიანი მეხსიერება იყენებს 2x64-ბიტიან მეხსიერების არხს, რაც 128-ბიტიან გადაცემას გვაძლევს. ეს არქიტექტურა ეძლევა დედაპლატას და არა მეხსიერების მოდულს, ასე რომ ერთმადაიმავე მოდულებმა ზოგ დედაპლატაზე შეიძლება იმუშაოს ორარხიან რეჟიმში, ზოგზე კი - არა (თუკი ასეთი დინოზავრები კიდევ არსებობენ ). მოქმედების პრინციპი ორარხიან არქიტექტურას სჭირდება ორარხიანი მეხსიერების მხარდაჭერის მქონე დედაპლატა და ორი, ან მეტი DDR, DDR2 ან DDR3 მეხსიერების მოდული. ეს მოდულები თანმხვედრ სლოტებში იდგმება, რომლებიც, როგორც წესი ერთი ფერისაა, როგორც აი ამ შესანიშნავ EVGA-ს დედაპლატაზე ეს არხები საშუალებას იძლევა, რამდენიმე მოდული დაუკავშირდეს კონტროლერს და გაიზარდოს მათი გამტარობა (და შესაბამისად - წარმადობაც). ორარხიანი მეხსიერების მუშაობისთვის არ არის აუცილებელი სრულიად იდენტური მოდულების გამოყენება. მაგალითად შეიძლება ორარხიან მეხსიერებაში ერთმხრივი და ორმხრივი მეხსიერების მოდულების ჩასმა (Singlesided,Doublesided), მაგრამ ამ შემთხვევაში სისტემის სტაბილურობა მეხსიერების კონტროლერის ხარისხზეა დამოკიდებული, ამიტომ კარგი თავსებადობისთვის და უკეთესი წარმადობისთვის მაინც მიზანშეწონილია ერთნაირი მოდულების ხმარება. თუკი დედაპლატას აქვს ორი წყვილი სხვადასხვა ფერის მქონე მეხსიერების სოკეტი (ფერები აღნიშნავს bank 0 და bank 1-ს), მაშინ ერთნაირი მოდულები უნდა განთავსდეს bank 0-ში, ხოლო განსხვავებულები - bank 1-ში. არ დაგავიწყდეთ, რომ მოდულების სიხშირეები ერთმანეთს უნდა ემთხვეოდეს . თუკი მაინც გამოვიყენებთ განსხვავებული სიხშირეების მქონე მოდულებს, მაში დედაპლატა ავტომატურად დააყენებს ყველა მოდულის სიხშირეს უმდაბლეს მაჩვენებელზე. ყველა იმ პრობლემის გამო, რასაც შეიძლება გადავაწყდეთ სხვადასხვა მოდულების dual channel-ში გამოყენებისას, არსებობს მეხსიერების კომპლექტები,memory kit-ები და სწორედ მათი გამოყენებაა ყველაზე სასურველი. ხოლო როდესაც არ გვაქვს კიტი და გვაქვს 2 ცალი უბრალო მოდული, მაშინ ორარხიანი მეხსიერების კარგად მუშაობისთვის სასურველია: 1. მოდულების ტევადობა ერთმანეთს ემთხვეოდეს (მაგ. 1024MB) 2. სიჩქარე და ლატენტურობაც ერთმანეთს ემთხვეოდეს (მაგ. PC5300, 5-5-5-15). თუკი ისინი არ ემთხვევა, მაშინ dual channel-ში გამოიყენება ყველაზე პატარა სიჩქარე და ყველაზე დიდი ლატენტურობა. 3. მოდულებზე ჩიპების რაოდენობა ერთმანეთს ემთხვეოდეს. დანიშნულება ორარხიანი მეხსიერების ტექნოლოგია შეიქმნა, რათა "ბოთლის ყელის" (bottleneck) პრობლემა მოხსნილიყო. პრობლემა კი შემდეგში მდგომარეობს: როდესაც პროცესორის სიხშირე და წარმადობა იზრდება, ის მოითხოვს, რომ მეხსიერებამ "ფეხს აუჩქარონ". თუკი ეს კომპონენტი არ ასწრაფდება, მაშინ პროცესორს გადასამუშავებელი ინფორმაცია აღარ რჩება და წარმოიქმნება "ბოთლის ყელი" (იხ. სურათი). ამის ალბათობა დიდია ერთარხიანი მეხსიერების შემთხვევაში ნებისმიერ CPU-ზე, რომლის FSB აჭარბებს მეხსიერების სიხშირეს. Dual Channel-ის შემთხვევაში კი ერთი გაზრდილი არხის მაგივრად გამოიყენება მეორე, პარაელური არხი, რომელიც საერთო ჯამში უკვე კონტროლერში ზრდის ინფორმაციის გადაცემის სიჩქარეს და ინფორმაციაში ვაკუუმი აღარ წარმოიქმნება. Dual Channel არქიტექტურა ხელმისაწვდომია როგორც Intel-ის, ასევე AMD-ს პლატფორმაზეც . განსხვავებული სიტუაციაა სამარხიან მეხსიერებაზე (Triple Channel Memory). ის მხოლოდ 1366 სოკეტის პლატფორმაზეა ხელმისაწვდომი (ანუ X58 ჩიპსეტი). სხვა ყველა პლატფორმაზე DDR3 მეხსიერება ორარხიან რეჟიმში მუშაობს. გასათვალისწინებელია ისიც, რომ Triple Channel-ისთვის აუცილებელია სამი სრულიად იდენტური მეხსიერების მოდული, ანუ სპეციალური კიტი. სამარხიანი მეხსიერების მოქმედების პრინციპი ზუსტად ისეთივეა, როგორც ორარხიანის, მაგრამ ამ შემთხვევაში გაორმაგებული გადაცემის სიჩქარის მაგიერ გასამმაგებულ გამტარობას ვიღებთ . მაგალითად Intel-ი გვარწმუნებს, რომ Core i7-ს, რომელსაც აქვს 1066MHz-იანი DDR3 მოდულები, შეუძლია გაატაროს 25.6GB ინფორმაცია 1 წამში. სამარხიანი მეხსიერების კიდევ ერთი დიდი პლიუსი ისაა, რომ ლატენტურობა მცირდება. ეს იმის ხარჯზე ხდება, რომ ინფორმაციის გადამუშავებაზე მოთხოვნა თითოეულ მოდულს რიგ-რიგობით ეგზავნება და არა ერთდროულად. მარტივად რომ ვთქვათ, როდესაც პირველი მოდული "ისვენებს", მეორე საქმეს აკეთებს, მესამეს კი ბრძანება ეგზავნება... აი ასე მარტივად მოქმედებს ორ- და სამარხიანი მეხსიერების რეჟიმები. იმედია ყველამ ყველაფერი გავიგეთ. მე კი ვეცდები კიდევ მოგაწოდოთ ხოლმე სასარგებლო ინფორმაცია, თქვენი დაუინტერესებლობის მიუხედავად ესეც მეორე ნაწილი და ტესტი კაცობრიობას მთელი თავისი არსებობის მანძილზე აწუხებს საჭირბოროტო და იდუმალებით მოცული კითხვები, მაგალითად: "არსებობდა თუ არა ატლანტიდა"? "რამდენი ვარსკვლავია სამყაროში"? "რა მოხდება 2012 წლის 21 დეკემბერს"? (ეს კითხვა ამ ბოლო დროს გამოშტრიკინდა საიდანღაც) "არის თუ არა სამყაროში სხვა ცივილიზაციები და თუ არის, მაშინ რამდენ ქულას აგროვებენ ისინი 3DMark-ში"? "დღევანდელი ტექნოლოგიისა და პროცესორების პირობებში სჯობს თუ არა მეხსიერების სამარხიანი რეჟიმი ორარხიანს წარმადობაში"? დღეს $#^#(|დები ამ საჭირბოროტო კითხვებიდან ერთ-ერთს მაინც გავცე მეტ-ნაკლებად დამაჯერებელი პასუხი. ამისათვის მე გამოვიყენებ საიტ tweaktown.com-ზე არსებულ ინფორმაციას. წერას დავიწყებ Core i7-ის მცირე განხილვით. -------------------------------------------------------------------------------------------- მას შემდეგ, რაც სამყაროში გაჩნდა ცნება "PC", ანუ პერსონალური ცომპიუტერი, გაჩნდა ოპერატიული მეხსიერებაც, რომელიც ცალკე "სალტეში" (ან თუ გნებავთ სლოტში) გახლდათ "ჩაბრძანებული", ხოლო დედაპლატაზე მთავარი კომუნიკატორის როლს ჩიპსეტი ასრულებდა, რომელიც საკმაო ხნის მანძილზე უცვლელი სქემით აკავშირებდა RAM-სა და CPU-ს ერთმანეთთან. 2003 წელს მწვანე დრაკონმა, AMD-მ მოახდინა ნახევარრევოლუცია - AMD K8 პროცესორს თავის ჩიპში ჰქონდა მეხსიერების კონტროლერი. აი პროცესორის არქიტექტურის სქემა, რომელშიც ქვედა მარცხენა კუთხეში სწორედ მეხსიერების კონტროლერს ხედავთ: ცხადია მეცსიერების მოდულები ცალკე სლოტში ზის, პროცესორი კი თავის სოკეტშია ჩაბრძანებული. ამიტომ მეხსიერების გატარება პროცესორის სოკეტს ევალებოდა. 2003 წელს არსებულ AMD-ს Socket 754-ს ერთარხიანი DDR1-400 მეხსიერების მხარდაჭერა ჰქონდა მაქსიმუმ 3.2GB/s გამტარობით. აქედან 3GB/s ხვდებოდა პროცესორთან, ხოლო დანარჩენი 200MB/s გზაში იკარგებოდა იდუმალი მიზეზების გამო, სიტყვასიტყვით რომ ვთქვათ - "and 200MB/s was wasted on overheads". თეორიულად ეს წინ გადადგმული ნაბიჯი გახლდათ, მაგრამ AMD-ს სოკეტის გამტარობა Intel-ის ორარხიანი მეხსიერების გამტარობაზე დაბალი იყო და ამიტომ მალე გამოჩნდა ახალი Socket 939 6.12GB/s გამტარობით. მოგვიანებით კი დღემდე ცოცხალი და აქტუალური AM2 სოკეტიც გამოჩნდა ორარხიანი მეხსიერების მხარდაჭერითა და 7-7.5GB/s გამტარობით. Intel Core i7, კონკრეტულად კი Nehalem არქიტექტურის მქონე პროცესორი, რომელსაც პირდაპირ ეხება დღევანდელი სტატია, კომპანია ინტელის პირველი პროცესორია მეხსიერების ინტეგრირებული კონტროლერით. აი ნეჰალემის არქიტექტურა: ამ არქიტექტურის მქონე პროცესორს სამი 64-ბიტიანი არხი აქვს მეხსიერებისთვის გამოყოფილი. რა ტიპის? რათქმაუნდა ბოლო (ჯერ-ჯერობით ბოლო) DDR3 ტიპის მეხსიერება. ეს მართლაც ბევრია. ვთქვათ, გვაქვს 3 ცალი DDR3-1066 მოდული. თითო მოდულის დაახლოებითი გამტარობა 8533GB/s იქნება, ხოლო სამი ასეთი მოდულისა - 25GB/s. 1600MHz-იანი მოდულების შემთხვევაში გამტარობამ შეიძლება 40GB/s-ს მიაღწიოს. უფრო მაღალსიხშირიანებზე აღარაფერს ვამბობ... ჰოდა ისმის კითხვა: ასე ნაფერებ და სანუკვარ Core i7-ს შეუძლია ამხელა მეხსიერების გამტარობის "ათვისება"? თუ სჯობს მხოლოდ ორარხიანი სქემით დავკმაყოფილდეთ? ორარხიანი სქემის შემთხვევაში 1066MHz-ზე ვიღებთ 17GB/s-ს, ხოლო 1600MHz-ს შემთხვევაში 26GB/s-ს. სატესტო სისტემა: Processor: Intel Core i7 956 (24x133MHz) Motherboard: ASUS P6T Deluxe OC Palm Hard Disk: Intel SSD X25-M80GB Graphics Card: GIGABYTE 9800GX2 Cooling: Stock Intel LGA1366 Cooler Operating System: Microsoft Windows Vista X64 SP1 Drivers: Intel INF 9.0.1.1007, Forceware 178.24 ახლა კი თქვენთვის ასე საინტერესო Dual და Triple Channel მეხსიერებების ბენჩმარკების შედეგები: ბოლოს გეიმერებისთვისაც დავდებ ერთ ბენჩმარკს Crysis-იდან, რათა ნახოთ რა განსხვავებაა FPS-ებში. ალტერნატიული ტესტი: და რაც ბენჩერებისთვის უფრო მნიშვნელოვანი და საინტერესოა ამ მეორე რევიუში იყო - 3DMark: ეს "ალტერნატიული" ტესტი სხვა საიტზე ვიპოვე. მასში Core i7-920 პროცესორი, ASUS Rampage II Extreme დედაპლატა, Radeon HD3850 ვიდეოდაფა და Silicon Power DDR3-1066 ოპ. მეხსიერების მოდულები იქნა გამოყენებული 8-8-8-20 ტაიმინგებით. თუკი დაკვირვებული ბრძანდებით დაინახავდით, რომ ზედა ტესტში მოდულების "ვინაობა" და ტაიმინგები უცნობი იყო... ალბათ ამ ტესტებიდან თითოეული თქვენგანი მისთვის სასურველ შედეგს გამოიტანს, მაგრამ მე მაინც ვეცდები ჩემი აზრი გითხრათ (თავზე მოხვევის გარეშე) - Core i7 თავისი ნეჰალემ არქიტექტურით მართლაც კარგი პროცესორია. ზოგი იფიქრებს "რბილად ნათქვამიაო", მაგრამ i7 არის კარგი პროცესორი. კარგი. არანაირი "მაგარი", "მტ*****ი" და რაღაც მისთანა არ არის, მჯობნის მჯობნი არ დაილევაო ხომ გაგიგიათ?... ჰოდა ამ ჩვენს კიარა თქვენს i7-ს მართალია აქვს სამარხიანი მეხსიერების რეჟიმი, მაგრამ ამ რეჟიმში 1066-იანი მოდულები თავზე გადაუვა. ჩემი აზრით. სხვა ნებისმიერ შემთხვევაში პროცესორის გამტარობას სავსებით ეყოფა ორარხიანი მეხსიერება. რათქმაუნდა თუკი იმდენი ფული გაქვთ, რომ ჯიბიდანაც გიცვივათ და რექტალური ხვრელის გამოსაწმენდადაც გყოფნით, იყიდეთ ეს 1366-ზე დამჯდარი სისტემა თავისი სამარხიანი მეხსიერების სქემით, არავინ გიშლით . 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ბექა Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 ავტორი მიშა ალბათ ამ ტესტებიდან თითოეული თქვენგანი მისთვის სასურველ შედეგს გამოიტანს, მაგრამ მე მაინც ვეცდები ჩემი აზრი გითხრათ (თავზე მოხვევის გარეშე) - Core i7 თავისი ნეჰალემ არქიტექტურით მართლაც კარგი პროცესორია. ზოგი იფიქრებს "რბილად ნათქვამიაო", მაგრამ i7 არის კარგი პროცესორი. კარგი. არანაირი "მაგარი", "მტ*****ი" და რაღაც მისთანა არ არის, მჯობნის მჯობნი არ დაილევაო ხომ გაგიგიათ?... ჰოდა ამ ჩვენს კიარა თქვენს i7-ს მართალია აქვს სამარხიანი მეხსიერების რეჟიმი, მაგრამ ამ რეჟიმში 1066-იანი მოდულები თავზე გადაუვა. ჩემი აზრით. სხვა ნებისმიერ შემთხვევაში პროცესორის გამტარობას სავსებით ეყოფა ორარხიანი მეხსიერება. რათქმაუნდა თუკი იმდენი ფული გაქვთ, რომ ჯიბიდანაც გიცვივათ და რექტალური ხვრელის გამოსაწმენდადაც გყოფნით, იყიდეთ ეს 1366-ზე დამჯდარი სისტემა თავისი სამარხიანი მეხსიერების სქემით, არავინ გიშლით . +1 წავიკიტხე თვალები დამეთხარა სულ წავიკიტხე და ეგ ბოლო ნაწილი მომეწონა :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gadget Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 მართლა კარგი სტატიაა ბერვ კითხვაზე გამცა პასუხი მაგრამ განსაკუთრებით მაინც ბოლო აბზაცი მომეწონა Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
მიშა Posted February 18, 2011 Author Share Posted February 18, 2011 მართლა კარგი სტატიაა ბერვ კითხვაზე გამცა პასუხი მაგრამ განსაკუთრებით მაინც ბოლო აბზაცი მომეწონა ჰო, წერის ეგეთი მანერა მქონდა :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gadget Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 ჰო, წერის ეგეთი მანერა მქონდა ჩემი ზრით მსგავსი მანერით დაწერილი სატიები უფრო საინტერესო და სახალისოა ვიდერე ცენზურით და სხვადასხვა "შეზღუდვებით" დაწერილი სტატიები 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ირაკლო Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 ლატენტურობა რას ნიშნავს? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lomsa Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 ტაიმინგები. 5-5-5-15 (ეგრა ხო ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
მიშა Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 ტაიმინგები. 5-5-5-15 (ეგრა ხო ? ) ზოგადად მართლაც მასეა. უფრო კონკრეტულად კი: ლატენტურობა რას ნიშნავს? პირველ ტაიმინგს ქვია მასე. დაწვრილებით DDR-ზე და ტაიმინგებზე: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvtiso Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 ავტორს დიდი მადლობა და overclokers ratqmaunda because speed metters :thumbsup: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the_chriko Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 კარგი სტატიაა საინტერესო! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CRYPTO Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 კარგი სტატიაა. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GIVI-1990 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ერთ რამეზე მიპასუხეთ რა აი ვთქვათ კოპიუტერზე აყენია 2x2 gb რამი და კომპიუტერი მოიხმარს 1 გიგაბაიტს ხოდა ეს 1 გიგაბაიტი ორივე რამიდან მოიხმარება თუ მარტო პირველ სლოტში რომელიცაა იქიდან ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kakha77777 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ერთ რამეზე მიპასუხეთ რა აი ვთქვათ კოპიუტერზე აყენია 2x2 gb რამი და კომპიუტერი მოიხმარს 1 გიგაბაიტს ხოდა ეს 1 გიგაბაიტი ორივე რამიდან მოიხმარება თუ მარტო პირველ სლოტში რომელიცაა იქიდან ? საინტერესო კითხვაა მეც მაინტერესებს. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kakha77777 Posted October 23, 2015 Share Posted October 23, 2015 (edited) არავის გაქვთ ამ კითხვაზე პასუხი ? Edited October 23, 2015 by kakha77777 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZAGA Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 On 10/23/2015 at 8:39 PM, kakha77777 said: არავის გაქვთ ამ კითხვაზე პასუხი ? 6 წლის მერე გეუბნები რომ როგორც ჩანს არა Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kakha77777 Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 On 2/16/2019 at 2:03 PM, ZAGA said: 6 წლის მერე გეუბნები რომ როგორც ჩანს არა ორივე რამიდან მოიხმარს იმ 1 გბ-ს. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.